پرسش‌ و پاسخ

اشعه حياتبخش آفتاب واعماق تاریکی شب/خلاصه تفسیرآیات3-6(96/03/09)

یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الأرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا

در نظام آفرینش، اشیا در رفت و آمد و حرکت اند. «یلج، یخرج، ینزل، یعرج

مصداق « یَلِجُ فِی الأرْضِ »، ورود دانه در خاک و مصداق « یَخْرُجُ مِنْهَا »، خروج گیاه از خاک و مصداق « یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ »، نزول باران از آسمان و مصداق «یَعْرُجُ فِیهَا»، پرواز پرندگان در آسمان است. به تعبیری دیگراو می داند چه چیزی در زمین نفوذ می کند (ازقبیل آب باران و بذر گیاهان و...) و می داند آنچه را که از زمین سر بر می آورد،( از قبیل نباتات و حیوانات و آب چشمه ها) ومی داند آنچه را که به زمین نازل می شود،(از قبیل باران و برف و اشعه اجرام نورانی و ملائکه و ...)و می داند آنچه را که از زمین بسوی آسمان بالا می رود،( ماننددودها و بخارات و ملائکه و اعمال بندگان و ...).

امیرمؤمنان على(علیه السلام) درباره علم خداوند مى فرماید:

«یَعْلَمُ عَجِیْجَ الْوُحُوشِ فى الْفَلَواتِ، وَ مَعاصِىَ الْعِبادِ فى الْخَلَواتِ، وَ اخْتِلافَ النَّیْنانِ فى الْبِحارِ الغامِراتِ، وَ تلاطُمَ الْماءِ بِالرِّیاحِ العاصِفاتِ»:«خداوند صداى نعره وحوش را در دل کوه ها و بیابان ها مى داند، همچنین معاصى بندگان را در خلوتگاه ها، و آمد و شد ماهیان را در دریاهاى ژرف، و پیدایش امواج و چین و شکن هاى آب را به وسیله تند بادها

نهج البلاغه، خطبه 198.

و بالاخره در چهارمين و پنجمين توصيف روى نقطه حساسى تكيه كرده، مى‏فرمايد: «و هر جا باشيد او با شماست»

(وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ). اين اعتقاد ريشه اصلى تقوا و پاكى و درستكارى انسان است.سخن لطیف امام رضوان الله علیه که فرمود عالم محضر خداست ازهمین مقوله است

(يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ).

دلالت بر تغیرات فصول چهارگانه دارد که طول شب وروز درحال تغییر است والبته فوایدی را بهمراه دارد

(وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ).

نکته اخلاقی :همان گونه كه اشعه حياتبخش آفتاب و روشنائى روز در اعماق تاريكى شب نفوذ مى‏كند و همه جا را روشن مى‏سازد، علم پروردگار نيز در تمام زواياى قلب و جان انسان نفوذ مى‏كند و همه اسرار آن را روشن مى‏سازد.لازمه نفوذ آماده گی قلب وجان انسان است وماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای این آمادگی است

اينجا سؤالى پيش مى‏آيد، و آن اين است كه: خداى تعالى در هر حال بر ما احاطه دارد، و در هر زمان و مكان محيط به ما است، با اين فرض چرا تنها مساله مكان آمده، و چرا نفرمود:" و هو معكم اينما كنتم و فى اى زمان و اى حال كنتم- او با شما است هر جا و هر زمان و در هر حال كه باشيد"؟

در پاسخ مى‏گوييم: درست است كه احاطه خداى تعالى به ما تنها احاطه مكانى نيست، بلكه در همه احوال و اوقات نيز به ما احاطه دارد، ليكن از آنجايى كه معروف‏ترين ملاك در جدايى چيزى از چيزى ديگر و غايب شدنش از آن جدايى مكانى است، و هر كس بخواهد از كسى ديگر جدا شود، مكان خود را عوض مى‏كند، از اين جهت تنها معيت مكانى را ذكر كرد، و گرنه نسبت خداى تعالى به مكانها و زمانها و احوال يك نسبت است.

 

 

 

 

 

 

 

نمادحاکمیت عالم/خلاصه تفسیر آیات2-3(96/3/8)

 لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: ملک به کسرمیم تسلط به اشیاء خارجی و ملک  به ضم میم تسلط به اشخاص وافراد خارجی است واگرازطرف خداوند انسان صاحب ملکیت میشود یک نوع حق اولویت وآن مالکیت اعتباری است وآیات وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ و سخر لکم البحردلالت برملکیت اعتباری دارد بنابراین حاکمیت حقیقی ومطلق دراختیار خداوند است وازشئونات این حاکمیت مطلق ؛ يُحْيِي وَيُمِيتُ است میراندن وزنده کردن لحظه به لحظه اتفاق می افتد

در سفر زندگی آمد و شد کار ماست      نو پسری میرسد کهن پدری میرود

وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ خداوند بر هر چيزى تواناست چون : هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

هو الاول: آغازگر خلقت و آفرینش و هوالباقی

هو الآخر ، پایان خلقت هم با اوست

وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ: یعنی غالبیت و قدرت به تعبیر دیگرخدا ظاهر است یعنی اگر کسی اراده کند میتواند ببیند بشرط اینکه خودش و غیر را نبیند هر جا رو کنی نشانه های اوست .

به صحرا بنگرم صحرا ته وینم

به دریا بنگرم دریا ته وینم

بهر جا بنگرم کوه و در و دشت

نشان روی زیبای ته وینم

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ.ایام به معنای روز نیست بلکه به معنای دوره است

خداوند دو عالم دارد: یکی عالم خلق که بسته به زمان است وانطباق بر 6 روزودیگری عالم امرکه عالم علم الهی است وزمان ندارد.

ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ نشانه حاکمیت و در اختیار گرفتن و فرمانروایی برمجموعه آفرینش است

 استوی: چیرگی والعرش : نماد حاکمیت عالم (مسلط بر مجموعه آفرینش)

قدرت درسایه حکمت /خلاصه تفسیرآیه 1 (96/03/07)

 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نمی خوابید مگر آنکه مسبحات را می خواند و می فرمود: در این سوره ها آیه ای است که از هزار آیه برتر است

از حضرت علی بن الحسین ع درباره توحید سوال شد، ایشان فرمود: "إنّ الله عزّوجلّ علم أنَّه يكون في آخر الزّمان أقوام مُتعمِّقون, فأنزل الله تعالى "قُل هو اللهُ احدٌ"و الآيات من سورة الحديد إلى قوله "وهو عليمٌ بذات الصّدور" فمن رام وراء ذلك فقد هلك / به راستی خدای عزّوجلّ می دانست که در آخرالزّمان مردمی کاوشگر و ژرف نگر می آیند، از این رو "قل هو الله احد" را نازل کرد و آیاتی از سوره حدید تا آنجا که می فرماید "و هو علیم بذات الصدور" ، هرکس در خداشناسی فراسوی این ها را بجوید هلاک شده است."

وهوالعزیز الحکیم

عزت بمعنای پیروزی وغلبه یی است که پایداراست وآیات إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ووَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ دلالت برغلبه پایدار دارد نمونه آن عزت وپیروزی رسول گرامی اسلام که امروز نام او بر ماذنه مساجد بیش از یک میلیارد مسلمان طنین انداز است

حکیم داری دو معناست یکی علم ودانشی که ثابت است ودیگری بمعنای استواری ومحکم کاری

قدرت خداوند مطلق وهمراه با حکمت است ونتیجه اخلاقی " وهوالعزیز الحکیم " این است که به انسان میآموزد که اگر عزت وقدرت وشکوکتی پیداکردید از چهار چوب حکمت تجاوز نکنید

 

استحکام پایه های جهاد

خلاصه تفسیرآیه اول مورخ 96/3/6 مسجد قائم

سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

جابر از امام باقر علیه السلام در فضیلت سوره های مسبّحات (سوره هایی که با کلمه سبح یا یسبح شروع می شود) روایت کرده است: هر کس همه سوره های مسبّحات را قرائت کند پیش از آن که بمیرد حضرت قائم علیه السلام را درک می کند و اگر بمیرد در جوار رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم خواهد بود. ( 1. ثواب الاعمال ص148)

غرض سوره حديد: تحريك و تشويق مؤمنين به انفاق برای استحکام پایه های جهاد است

در آیات این سوره از انفاق ؛ صدقه ؛ قرض سخن به میان آمده است

شبهه :مگرخدا به مال ما نیاز دارد ؟ خداوند سوره را با سبح آغاز کرده برای پاسخ به این شبهه که تمامى موجوداتى كه در آسمانها و زمين است، و خلاصه تمامى عالم، خداى سبحان را منزه از هر نقص و متصف به كل كمال دارد

اصول سه‏ گانه اسلام یعنى توحید و نبوت و معاد در این سوره به خوبى منعكس است.

مهمترین پیام دعای 27 صحیفه سجادیه

اللَّهُمَّ اغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ، وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِكَةٍ مِنْ عِنْدِكَ مُرْدِفِينَ حَتَّى  يَكْشِفُوهُمْ  إِلَى مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلًا فِي  أَرْضِكَ وَ  أَسْراً ،  أَوْ  يُقِرُّوا بِأَنَّكَ أَنْتَ  اللَّهُ الَّذِي  لَا إِلَهَ  إِلَّا أَنْتَ وَحْدَکَ  لَا شَرِيکَ لَکَ .

خداوندا در هر ناحيت مسلمانان را به دفع مشركانى كه در برابر آنانند برانگيز و به فرشتگان خود پيوسته مدد فرست كه آنان را تا پايان زمين هزيمت دهند، كشته شوند يا گرفتار گردند يا اقرار كنند كه توئى خداو غير تو معبودى سزاوار پرستش نيست توئى تنها كه شريك و انباز ندارى.

اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ  أَعْدَاءَكَ  فِي أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ  الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ  وَ  الْحَبَشِ  وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ ،  الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ ،  وَ قَدْ أَحْصَيْتهم بِمَعْرِفَتِکَ ،  وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمَ بِقُدْرَتِکَ .

خدايا اين نفرين همه دشمنان تو را در همه شهرها فراگيرد از هند و روم و ترك و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سقلابيان و ديلمان و ديگر امتهاى مشرك كه نام و نشان آنها بر ما پنهانست و تو آنها را يكان يكان می‏شناسى و به قدرت خويش بر آنان تسلط دارى.

قابل توجه:

بخش هایی ازمتن دعای 27 صحیفه سجادیه «دعای امام سجاد (ع) براى مرزداران  » را مطالعه ومهمترین پیام سیاسی اجتماعی آن را ارسال فرمائید.

صفحه4 از4

© کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به اصغر توکلی می‌‌باشد.
استفاده از مطالب بلامانع است.